Den pædagogiske læreplan
I Villa Furesø skal børnene opleve trivsel, udvikling og dannelse
I Villa Furesø skal børnene opleve trivsel, udvikling og dannelse
De rammer vi skaber for børnene i vuggestuens hverdag, ses blandt andet i de rutiner, som præger en stor del af hverdagen i en vuggestue. For os skal rutinerne ikke bare overstås, men er en del af vores hverdag, og i rutinerne ligger der en masse læring – og kvalitet.
Vi arbejder meget med selvhjulpenhed. Børnene er for eksempel med til:
Ved at opleve disse udfordringer og små sejre, når man f.eks. endelig selv har lært har lært at få sko på, er med til at styrke selvværdet hos børnene. Selvværd og robusthed udvikles, når man evner at møde og takle de udfordringer som livet uundgåeligt byder på.
I børnehøjde er der sædvanligvis oftest tale om evnen til at takle, hvordan man nu skal få de pokkers bukser på, eller at man måske ikke kan få lov til at være med til en aktivitet.
Som voksne i Villa Furesø, anerkender vi børnene, både i de udfordringer de møder, samt i deres sejre. Som før nævnt, bestræber vi os på at anerkende i dialogen med barnet, og sætte ord på.
Det kan for eksempel være ved at forholde os til de billeder, børnene laver, tale om billedets mønstre og figurer, og det kan være i situationer hvor det kan være svært for barnet, for eksempel når man kommer i konflikt med andre børn.
I Villa Furesø ser vi det vigtigt at understøtte børns ret til leg og medbestemmelse. Vi ønsker at dagene præges af en god fordeling mellem vokseninitierede aktiviteter, hvor vi fungerer som igangsættere i forhold til leg, samt legeuniverser, som børnene skaber på egne præmisser. Vi gør os som voksne umage for at være bevidste om hvornår barnet har brug for at vi går foran, ved siden af eller bag ved i legen.