Den pædagogiske læreplan
I Mælkevejen skal børnene opleve trivsel, udvikling og dannelse
I Mælkevejen skal børnene opleve trivsel, udvikling og dannelse
I Mælkevejen arbejder vi med at give børnene kompetencer til at indgå i fællesskaber, både store og små fællesskaber. Det kræver et godt fundament på den personlige og sociale udvikling, og evnen til at danne relationer.
I den pædagogiske læreplan indgår 6 læreplanstemaer, som alle dagtilbud skal arbejde med for at sikre et alsidigt pædagogisk læringsmiljø.
Vi har i Mælkevejen arbejdet med en kort beskrivelse af hvordan vi arbejder med de forskellige temaer, men er mest optagede af hvordan alle temaer naturligt spiller sammen, også med det generelle pædagogiske læringsmiljø, børnenes leg og rutiner.
Vi beskriver dette løbende, via praksisfortællinger, som kan se ud som som denne:
Praksisfortælling på månestrålerne
Vi skulle have samling på stuen inden frokost, hvilket er noget vi stort set har hver dag. I dag ville vores ven Bamseven komme på besøg, og det skabte jubel hos børnene. Vores nye pige på stuen, blev hurtigt sat ind i hvad Bamseven er for en af de andre børn. ”han er sådan en der snakker og leger med os nogle gange” sagde en. ” Bamseven er rigtig sød” sagde en anden.
Bamseven, som er en lilla bamse, kom ind på stuen sammen med en pædagog, og ”gik rundt” og gav alle et kram, også de voksne. Så det blev til mange kram, da vi var 18 børn og 2 voksne. ”Bamseven skal kramme sig selv også” sagde Tobias, og derefter kom det store spørgsmål til Bamseven, ”hvor gammel er Bamseven” ville Lærke vide. Nul år, 3 år og 10 år var budene, men de blev enige om at 10 år nok var mest realistisk. Bamseven havde jo selv fløjet fra Australien, og det kunne man ihvertfald ikke når man er yngre end 10 år.
Efterfølgende blev børnene sat ind i den samarbejdsøvelse vi skulle i gang med, som gik ud på at børnene skulle sidde sammen to og to. Hvem der sad sammen, var valgt af en voksen,ud fra at det var en god og hensigtsmæssig relation. De skulle side foran/bag ved hinanden. Så skulle vi synge Mariehønen evigglad, mens dem der sad bagerst skulle lave bevægelser på ryggen af den der sad forrest. Det var pædagogen der viste bevægelserne, som hun lavede samtidig på Bamseven.
Alle var deltagende, men nogle få var så optaget af sangen og de andre, at de glemte at lave bevægelserne på ryggen. Deres makker, mindede dem dog om det, og de kom ind i aktiviteten igen. Da sangen var færdig byttede de plads, og sangen blev sunget igen.
”Det kildede” sagde Ingrid på 4 år, da vi var færdige. Emilie var stadig meget optaget af bevægelserne, som vi havde lavet. ”jeg kan godt lave et hjerte” sagde hun, og lavede det ud i luften. Nogle af de største piger var enige om at det var dejligt, blødt og lidt ”kildende”.
Sebastian, som er en ad de lidt mere generte drenge, kravlede hen til pædagogen, og sagde ”nu er det min tur” pædagogen nikkede, og han sluttede af med at sige ”jeg synes det var dejligt”
Sophie den nye pige, sagde lidt for sig selv” det var bamseven”, da Bamseven vinkede farvel og gik.
Fortællingen viser at en simpel aktivitet, baseret på ”Fri for mobberi”, indeholder elementer fra nærmest alle temaer i den styrkede læreplan, både kropsligt, sprogligt, socialt, sanseligt og kulturelt.