Gå til hovedindhold
Du er her:

Mad og måltider

Måltidet i Fuglsang handler om meget mere end maden

Børnene i Fuglsang har madpakker med til frokost og en økologisk forældrebetalt frugtordning, hvortil vi køber eller bager brød.

Det sociale og kulturelle aspekt ved måltidet prioriteres højt, og vi arbejder pædagogisk bevidst med måltidet

Frokost som eksempel

I vuggestuen er det blevet frokosttid. Børnene har vasket hænder og kommer nu ind på stuen. De største børn sætter sig på deres faste pladser. De mindste bliver hjulpet op til bordene af en voksen.

Ved det ene bord sidder de fire ældste børn fra stuen. Clara på 2 år har hjulpet med at gøre rullebordet klar og kommer nu ind med det. Clara deler ud, i mens hun fortæller, hvilke farver tallerkner og glas har, og hvilken farve hun selv vil have. Clara henter derefter en madkasse. "Det er Olivers”, siger hun og stiller den foran Oliver. "Tark" siger Oliver, mens han smiler og kigger over på den voksne, der nikker og smiler. Da Clara har uddelt de andre madkasser, tager hun sin egen og sætter sig herefter ned til bordet. "1,2, værsgo" siger Clara, da hun er klar og åbner sin madkasse. ”Jeg har fået ostemadder med”, siger Clara. Oliver kigger op og siger: "Os mig", til Clara. De kigger på hinanden og griner.

Clara tager den lille kande og hælder vand i sin kop. "Hov" siger Clara og kigger på den voksne. "Hov, du kom vist til at spilde. Hvad synes du, vi skal gøre ved det?”, spørger den voksne. "Tørre det op", siger Clara og smiler. "God ide", svarer den voksne og henter en klud, som hun giver til Clara. Clara flytter på sin tallerken og tørrer herefter vandet op. "Sådan, nu der ikke mere vand", siger Clara.

Clara tager igen fat i den lille kande og holder denne gang også fast i koppen, inden hun igen forsøger at hælde vand op. Denne gang ender vandet i koppen, og Clara kigger på den voksne, mens hun siger: "Sådan, jeg spildt ik". Den voksne smiler stort til Clara ”Du klarede det” siger hun.

Madpakker

Madpakkerne er i begge huse placeret i køleskabe, som børnene selv kan nå, for at give mulighed for selvhjulpenhed.

Der udpeges efter tur ”ugens hjælpere” der sørger for at dele madkasser, tallerkener og glas ud, hvilket øver børnenes sociale bevidsthed omkring måltidet. Under måltidet sidder vi i små faste grupper med faste voksne. Det betyder, at pædagogen kan have fokus på at tilbyde sig selv og de understøttende redskaber, der skal til, for at barnet kan klare opgaven. Både køkken, rullebord og stue er indrettet, så barnet selv kan håndtere så meget som muligt selv og kan være med til at udøve valg – og fravalg af fx farve på sin kop.

Det er forældrene, der bestemmer madpakkens indhold og børnene må vælge frit fra indholdet. Vi vejleder gerne om madpakken.

Kost og måltid
Kost og måltid

Fødselsdage og særlige lejligheder

I vuggestuen er der mulighed for f.eks. at tage lidt frugt, grønsager eller en bolle med til at dele ud. De yngste børn interesserer sig mindre for hvad, de deler ud og mere for selve det, at få lov at dele noget ud.  

I Børnehaven må børnene gerne dele lidt sødt ud. Et lille stykke kage, en lille flødebolle eller lign. Men det I deler ud, må lige så gerne være en bolle eller et flot pyntet frugtspyd.

I Fuglsang kan vi en sjælden gang give en sodavandsis eller lign. Men det er reserveret til meget særlige lejligheder, så I som forældre, er dem der kan forkæle jeres børn med søde sager, hvis I synes. Vi har derfor f.eks. ikke slik i vores fastelavnstønde, men i stedet sjove klistermærker til madkasserne.