Den pædagogiske læreplan
Her kan du læse hvordan vi arbejder med den styrkede læreplan
Her kan du læse hvordan vi arbejder med den styrkede læreplan
Børnehuset Åkanden er en selvejende 0 – 6 års institution med driftsoverenskomst med Lyngby Taarbæk kommune. Vi er tilknyttet paraplyorganisationen Børneringen.
Vi har 84 børn fordelt på 32 vuggestuebørn og 52 børnehavebørn. Børnene i vuggestuen er delt i tre aldersintegrerede grupper, og børnehaven i tre aldersopdelte grupper.
Vi er beliggende i meget naturskønne omgivelser med Frilandsmuseet lige i ”baghaven”.
Åkandens personalegruppe er kendetegnet ved et højt fagligt niveau, engagement og en meget empatisk tilgang til børnene. Her er en god stemning, og personalet skaber hver dag gode udviklende læringsmiljøer for børnene.
Vores værdigrundlag bygger på faglighed, engagement, anerkendelse, omsorg og humor. Vi arbejder ud fra en anerkendende og inkluderende pædagogik.
Åkandens kerneopgave er, at børnene oplever sig som værdifulde individer og udvikler sig som demokratiske samfundsborgere.
I Åkanden betragtes hvert eneste barn som unikt, og vi gør hvad der er muligt indenfor fællesskabets rammer i forhold til at møde det enkelte barns behov. Alle børn mødes med empati, respekt, omsorg og professionel kærlighed, og det er vigtigt for os, at børnene oplever sig set, hørt og forstået. Børnene skal opleve sig som værdifulde individer, men også som værdifulde for fællesskabet.
De voksne fremhæver børnenes individuelle kompetencer, og opfordrer børnene til at bruge deres kompetencer i relation til hinanden – hjælpe hinanden.
Begrebet dannelse refererer til en dybere form for læring (udvikling), hvor børnene forankrer viden og værdier i deres personlighed som en rettesnor for, hvordan de handler i verden som hensynsfulde, kritiske og demokratiske mennesker.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Legen har værdi i sig selv, og er en meget stor del af livet i en daginstitution. Leg er grundlæggende for børns sociale og personlige udvikling, og legen fremmer blandt andet fantasi, virkelyst, sprog, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Børnene lærer i daginstitutionen i en veksel mellem blandt andet børneinitierede lege, voksenplanlagte aktiviteter og de daglige rutinesituationer. Det handler om, at det pædagogiske personale skaber et læringsmiljø, der understøtter og udfordrer børnene i deres sociale, emotionelle og kognitive udvikling.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Relationer og venskaber har afgørende betydning for hvordan børn udvikler sig, og for hvordan de oplever, at være en del af og have betydning for fællesskabet i daginstitutionen. Al leg, dannelse og læring sker i et socialt samspil sammen med andre børn og voksne. Det er de voksnes ansvar at sikre balancen mellem individ og fællesskab i daginstitutionen. Forældrene har et medansvar for at skabe de velfungerende børnefællesskaber både i og uden for institutionen.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Det pædagogiske læringsmiljø skal tilrettelægges, så det inddrager børnenes perspektiv og deltagelse, børnefællesskabet, børnegruppens sammensætning og børnenes forskellige forudsætninger. Det er desuden et krav, at vi skaber et læringsmiljø hen over hele dagen, hvor børnene har mulighed for at trives, lære, udvikle sig og dannes.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Det er et krav, at daginstitution og forældre samarbejder om barnets og børnegruppens trivsel og læring på tværs af dagtilbud og hjem.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Det er et krav, at daginstitution og forældre samarbejder om barnets og børnegruppens trivsel og læring på tværs af dagtilbud og hjem.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Vi skal det sidste år inden børnene starter i SFO tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø, der skaber sammenhæng til deres kommende børnehaveklasse. Vi skal blandt andet understøtte børnenes trivsel, deres kompetencer til at indgå i et socialt fællesskab, deres lyst til at lære og mod til at indgå i nye sammenhænge.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Det skal fremgå af vores læreplan hvordan vi inddrager lokalsamfundet i arbejdet med etableringen af det pædagogiske læringsmiljø for børnene.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at
Vores arbejde med det fysiske, psykiske og æstetiske læringsmiljø skal integreres i det pædagogiske arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer. Børnene skal desuden inddrages i vurderingen af deres børnemiljø under hensyntagen til deres alder og modenhed.
I praksis kommer ovenstående eksempelvis til udtryk i Åkanden ved at