Den Pædagogiske læreplan
Vores vigtigste opgave er at udvikle børnene til åbne, nysgerrige og aktivt lærende, skabende kompetente mennesker, der kan klare sig i en verden med mange facetter og kompleksiteter.
Vores vigtigste opgave er at udvikle børnene til åbne, nysgerrige og aktivt lærende, skabende kompetente mennesker, der kan klare sig i en verden med mange facetter og kompleksiteter.
Lærkeredens værdier er at skabe et godt og trygt børne liv. Dannelse og børneperspektivet fremstår tydeligt og er centralt i det pædagogiske arbejde omkring udvikling af læringsmiljøer Inkluderende fællesskaber og venskaber gennem hele dagen (hverdags situationer / rutiner, børne initierede aktiviteter og voksen planlagte forløb og overgange. Det fordrer at den enkelte medarbejder er engageret, drager omsorg og er autentisk i samvær med børnene og har øje for barnets åbenhed for læring og følge barnets spor.
Du kan få den pædagogiske læreplan tilsendt i fuld længde som pdf-fil ved at kontakte laerkereden@ltk.dk.
I samskabelse med forældrene er vi sammen om at skabe rammer og helhed i børnenes liv. Det er vores mål at udvikle børnene til åbne, nysgerrige og aktivt lærende, skabende kompetente mennesker, der kan klare sig i en verden med mange facetter og kompleksiteter. I dagligdagen praktiseres en pædagogik der giver børnene mulighed for at udvikle venskaber. De bliver set, hørt, har lov til at vise følelser, og udfolde sig på egne præmisser, men samtidig inden for gruppens beskrevne rammer. Udvikling af læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i barnets naturlige nysgerrighed for dets omverden.
Lærkeredens værdier er at skabe et godt og trygt børne liv. Børneperspektivet fremstår tydeligt og er centralt i det pædagogiske arbejde omkring udvikling af læringsmiljøer gennem hele dagen (hverdags situationer / rutiner, børne initierede aktiviteter og voksen planlagte forløb og overgange. Det fordrer at den enkelte medarbejder er engageret, drager omsorg og er autentisk i samvær med børnene og har øje for barnets åbenhed for læring og følge barnets spor. Den professionelle voksne, er opmærksom på om barnet er aktivt bidragende og deltagende.
Fordi vi mener, at vi med glæde og tryghed og til passede udfordringer, kan være med til at udvikle og støtte børnene i deres dannelses rejse.
At vi med fokus på barnets selvværd, selvtillid, gøre dem modige nok til at de tør udtrykke sig, have mod og følge egne drømme.
At skabe en kultur der er rummelig og evner at drage omsorg, inkluderer andre, og acceptere hinandens forskelligheder. Lærer børnene empati og omsorg, så de i den sidste ende vokser op til at blive ansvarsbevidste, demokratiske samfundsborgere, med et meningsfuldt voksenliv.
Vi anerkender. ser, hører, forstår og går i dialog og interaktion med barnet og dennes familie. Når vi reflekterer og handler på det, vi kan se og mærke, og at vi gør en positiv forskel. Når vi tilbyder dialog og positiv anvisning. Når vi skaber trygge og tilpas udfordrende læringsrum hvor der er plads til fordybelse, Eksperimenterne i spændende legemiljøer og i sociale fællesskaber. Når vi voksne bruger vores viden i en fælles enighed om værdigrundlag og fælles faglige metoder og kollektiv evidens.
Gennem legen bearbejder og tilegner barnet sig omverdenen, og lærer, at mestre følelsesmæssige, motoriske og sociale processer. Legen er derfor en gennemgående del af hverdagen, og personalet har derfor som en væsentlig opgave, at forstå børns leg og understøtte den gennem en pædagogisk praksis med tid, plads og mulighed, så legen kan blomstre.
I legen lærer barnet sig selv og egne grænser at kende, og danner fundamentet for bl.a. selvstændighed, fantasi og kreativitet. Venskaber udvikles bl.a. gennem leg. Børnene får her også erfaringer med at gennemleve konflikter, og får derved kendskab til andres og egen behov og grænser. Legen er desuden væsentlig i børns udvikling af sprog, gennem barnets forhandlinger om og brug af forklaringer, så legen kan fungere.
Ikke al leg er dog god leg. Indimellem skal legen støttes og rammesættes af det pædagogiske personale for at alle børn kan være med og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.
I det pædagogiske arbejde med at understøtte børnenes leg udgør viden om legens betydning, legekultur og forskellige måder at deltage i - og støtte børns leg i forskellige læringsmiljøer derfor et vigtigt kompetenceområde. I HLL arbejder vi her med følgende voksenpositioner:
Lærkeredens mål for udvikling, trivsel, læring og kulturdannelse.
I samskabelse med forældrene er vi sammen om at skabe rammer og helhed i børnenes liv. Det er vores mål at udvikle børnene til åbne, nysgerrige og aktivt lærende, skabende kompetente mennesker, der kan klare sig i en verden med mange facetter og kompleks?). I dagligdagen praktiseres en pædagogik der giver børnene mulighed for at udvikle venskaber. De bliver set, hørt, har lov til at vise følelser, og udfolde sig på egne præmisser, men samtidig inden for gruppens beskrevne rammer. Udvikling af læringsmiljøer, der tager udgangspunkt i barnets naturlige nysgerrighed for dets omverden.
Integration af flerkulturelle voksne: I Lærkereden vil vi gerne bidrage til, at denne udvikling kan foregå så gnidningsløst som muligt, og på bedst mulige måde til glæde for alle parter. Vi føler et socialt ansvar for at være med til at byde mennesker af anden etnisk herkomst end dansk velkommen. Vi vil åbne vores døre og give flygtninge /indvandrere mulighed for at stifte bekendtskab med det danske samfund og dansk kultur. Vi kan lære af deres kultur og omgangsform. Det åbner op for fælles inspiration og indsigt og fremmer på den led forståelsen.
I lærkereden har vi flere frivillige voksne hvor en af de frivillige voksne er født blind og kommer og bidrager med klaverspil af egne kompositioner og fællessang for vuggestuebørnene og børnehavebørnene om fredagen. En tidligere sprogvejleder der nu er gået på pension, har dialogisk læsning og fortællinger til børnene. De frivilliges kunnen og kompetencer er til stor glæde og inspiration for børn og ansatte. Børnene får en naturlig forståelse og tilgang til andre mennesker og får en læring at vi alle kan bidrage til glæde for fællesskabet på trods af handicap og andet.
Vi har bedsteforældre dage i forbindelse med vores blomster fest bidrager til at generationer mødes og har glæde af hinandens selskab.
I HLL-netværket skal børn møde et læringsmiljø, der udvikler barnets evne til at omgås andre hensynsfuldt og socialt. De skal her opleve, at socialt samvær er givende og rart.
I Lærkereden kender børnene de forskellige voksne og de voksne kender børnene.
Vi deler børnene op i grupper og på tværs af nærhedsgrupperne, for at skabe en aktiv synlig lærende pædagogik inden for de forskellige læreplanstemaer, der har til hensigt at udvikle og styrke børnenes læring.
Børnene får derved udviklet og styrket deres personlige kompetencer og indbyrdes relationer i deres lege og ved de pædagogiske iværksatte aktiviteter og projekter.
I dagtilbuddenes hverdag skal der være plads til, at det enkelte barn både kan vise initiativ og være aktiv deltagende. Samtidigt skaber fællesskabet rum til alle, til nye relationer og mulighed for at prøve forskellige positioner mv. I HLL-netværket tager det pædagogiske personale og ledelsen ansvar for at skabe en balance mellem individ og fællesskab i dagtilbuddet.
I Lærkereden arbejder vi Med Inklusion Trin For Trin og Mary fonden ”Bedre venner ”Alle medarbejder har været på kursus i metoden og arbejder ud fra denne. Et eksempel i Lærkereden.
”Vi bygger bro” Bedre venner Mentorordning de ældste børnehavebørn er lege venner med de ældste vuggestuebørn.
Trin for Trin indgår også i arbejdet.