Dagligdagen
Vores hverdag tager udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan med læring gennem leg, aktiviteter og rutiner dagen igennem
Vores hverdag tager udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan med læring gennem leg, aktiviteter og rutiner dagen igennem
Bøgely er en charmerende gammel villa omgivet af en dejlig have med en varieret beplantning af træer og buske, som ikke findes andre steder i lokalområdet.
Bøgely er en udebørnehave, der skaber udfoldelsesmuligheder i naturen, og som danner rammer for børns leg, læring, udvikling og dannelse.
Udelivet bliver inddraget i de pædagogiske temaer året rundt for at motivere og understøtte børnenes nysgerrighed for naturen.
Børnene oplever, at der er tid til at udforske, undre sig og eksperimentere med naturen. Dermed er Bøgely et tilbud, hvor ude er inde og inde er ude.
Bøgely er indehaver af Friluftsrådets Grønne Spirer Flag, der gives til institutioner, hvor udeliv og miljø er en del af hverdagen året rundt.
Vi er så vidt muligt udenfor fra det bliver lyst, til det bliver mørkt. Vores store træer giver godt læ for sol og vind og vejr.
Vi er dog ikke ude for enhver pris og søger læ i vores hyggelige gamle hus, når det er nødvendigt.
I Bøgely er der 11 voksne og 65 børn fordelt på tre aldersopdelte grupper. 2 grupper med børn fra 3-4 år og en gruppe med de ældste børn fra 5-6 år. Gennem hele dagen arbejder vi med pædagogiske funktionsrum, hvor børnene leger på tværs af grupperne med en veksling af voksenstyret leg og aktiviteter og ”fri” leg.
Funktionsrummene skal invitere børnene til nysgerrigt af bevæge sig rundt og opdage, samt indleve sig i de rammesatte aktiviteter og i de selvinitierede lege.
Samling og frokost foregår i egen gruppe, hvor læringsmålene er tilpasset aldersgruppen.
Bøgelys rum er ikke indrettet som traditionelle stuer. Vi har funktionsopdelte rum, der bruges på tværs af alle børn og voksne. Nogle dage er der aktiviteter på tværs af grupper og alder med forskellige temaer i funktionsrummene. På den måde bliver alle børn og voksne fortrolige med hinanden på tværs af grupperne.
Nogle funktionsrum bruges også til måltiderne, når vi spiser inde.
Bøgely har følgende funktionsrum: Naturværksted, Rollelegsrum, Læse- og Hyggerum, Køkken, Krea-værksted, Konstruktionsrum, Motorikrum og forskellige uderum.
Rummene er bemandet med en voksen. Børnene har i løbet af dagen adgang til funktionsrummene inde og ude, som de har lyst til, såfremt der er en voksen i rummet.
2 gange om ugen har vi aldersopdelte aktiviteter, hvor børnene i Mariehøne- og Bænkebidergruppen deles på tværs af grupperne. Brumbasserne arbejder frem mod start i SFO med skoleforberedende aktiviteter.
Indretningen har taget udgangspunkt i at have en skarp profil i forhold til læringsmiljøer og den styrkede pædagogiske læreplan. Derudover bestræber vi os på, at børnene får en oplevelse af, at vi er dig og mig om noget (det fælles tredje).
Vi opfordrer til, at børnene afleveres senest 9.15, så alle er klar til at deltage i samlingen.
Børnene får selv lov at bestemme, hvad de vil spise af madpakken. Sørg derfor for, at der ikke er for mange lækkerier med, hvis I ønsker at barnet hovedsageligt spiser rugbrød.
Efter frokost er vi alle på legepladsen, og personalet afholder pauser og laver planlægningsopgaver på skift.
Der er mulighed for en lur for de børn, der har behov. Børnene sover med Bøgelys madrasser og sengetøj. Børnene lægges til at sove efter frokost kl. 12.30, og omkring kl. 14 vækker vi de børn, som stadig sover, så de har mulighed for at komme op til frugttid og deltage i det sociale omkring måltidet. Kan børnene ikke falde i søvn i løbet af 20-30 min., vurderer vi, at de ikke har behov for lur og kommer i stedet med ud og lege.
At arbejde i funktionsrum kræver struktureret planlægning og rammesætning. Planlægning skaber vi plads til, og rammesætningen udfolder vi via vores faglighed.
Vi planlægger vores pædagogiske forløb og aktiviteter ud fra den styrkede pædagogiske læreplan.
Vi arbejder med temaer fra 4-6 ugers varighed. Aktiviteter, sange og lege går igen i de enkelte uger under temaet, så børnene bliver fortrolige og udvikler deres kompetencer med aktiviteten.
Når det overordnede tema er aftalt på et personalemøde og rammesat på et planlægningsmøde, udfærdiges der ugentligt et aktivitetsskema, der i detaljer beskriver de enkelte dages aktiviteter, og hvilke funktionsrum, der er aktiviteter i.
Dagligt laves der et dagsskema, der giver overblik over hvilke aktiviteter og voksne, der er i de enkelte rum. Derudover er praktiske opgaver som bleskift og klargøring af frokost og frugt fordelt. Alle medarbejdere kan derfor møde ind og se hvilke opgaver, de er ansvarlige for den pågældende dag.
Derudover har vi et årligt tema, som afholdes fælles i Brede/Virum netværkets institutioner og forløber over en række uger. Alle medarbejdere indgår i gennemførelsen og evalueringen af projektet. I 2024 er temaet for projektet: Sprogudvikling i legefællesskaber.
Vi udsender ugentligt en aktivitetsoversigt, der indeholder information om den kommende uges daglige aktiviteter på AULA. Derved har I som forældre mulighed for at tale med jeres børn om, hvad der skal ske i Bøgely de enkelte dage.
Vi ønsker at have fokus på evaluering og prioriterer at udsende en aktivitetsrammeplan og have fokus på beskrivelse af den pædagogiske evaluering af den forgangne uge.
I de seneste år her der været et stort pladsbehov i Brede/Virum området. Bøgely har indgået i et projekt, hvor vi har indskrevet ekstra børn i månederne op til 1. maj, hvor de største børn starter i SFO.
I disse perioder har vi haft mulighed for at lave et mini udflytter-/busprojekt og andre ud-af-huset aktiviteter. Det er primært de større børn fra Bøgely, der har været en del af disse projekter.
I Bøgely har vi en række traditioner, som vi er stolte over og glade for:
Dato og tid for traditionerne fastlægges i en årsplan, der lægges på AULA året før i december.