Evaluering af læreplanen
Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan
Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan
Hos Børnehuset Grønnevej har vi haft særlig fokus på børnefællesskaber samt børneperspektiv og leg. Vi har gennem hele dagen haft et fokus på at skabe lege/læringsmiljøer på tværs af årgangene, og vi har haft øje for børn i udsatte positioner. Vi har skabt ”dagens leg” på legepladsen med udgangspunktet i at alle børn skal have et legetilbud. Vi har ændret vores struktur og etableret aldersopdelte legegrupper en gang om ugen, og herigennem får børnene tilbudt aktiviteter målrettet deres individuelle udviklingstrin, samt får øje på hinanden på tværs af stuerne, og bliver en del af et nyt fællesskab.
I personalegruppen har vi til vores personalemøder haft særlig øje for børneperspektivet og vi er sammen i gang med at få defineret Børnehuset Grønnevejs børneperspektiv. Vi har indtil nu arbejdet med at følge barnets spor ud fra deres interesser i vores planlagte pædagogiske aktiviteter, og vi har særlig fokus på konflikthåndtering, og at vi som voksne giver børnene nogle redskaber til, at løse og forstå hinandens intentioner.
Vi har ændret vores mødestruktur således at vi har planlægnings/stuemøder 1 gang pr. måned. Her har vi fokus på at planlægge de kommende pædagogiske aktiviteter ud fra et bland andet børneperspektivet.
For at sikre en høj evaluerings kultur bruger vi, til alle disse møder, skema til handling samt evalueringscirklen, som vi finder i vores kuffert
Vores skriftlige læreplan er under udarbejdelse og vi er i proces. Vi har undervejs i 2022-2023 indsamlet dokumentation, som skal tilpasses den styrkede læreplan.
Vores tilpassede lokale læreplan vil have en særlig fokus i resten af 2023-2024 sammen med kvalitetsguiden fra Lyngby-Tårbæk kommune.
Udvælg en eller flere evalueringer, som I har gennemført i de seneste to år, og saml op på erfaringerne ved at svare på nedenstående fire spørgsmål for hver evaluering. De fire spørgsmål knytter an til trinene i en evalueringsproces. Vælg gerne evalueringer, som betød, at I efterfølgende ændrede jeres pædagogiske praksis
Vi valgte at have fokus på morgensamlingen i vuggestuen. Vi oplevede at nogle børn deltog mere end andre og det var svært at fastholde deres nysgerrighed på samlingen. Vi ville gerne udvikle på morgensamlingen så flest mulige børn deltog, ud fra egne deltagelsesmuligheder.
Vi nedskrev praksisfortællinger og optog video af morgensamlingen.
Vi fik øje på at børnene havde brug for differentieret læringsmiljøer i vores morgensamling. Herigennem kunne vi fastholde deres nysgerrighed i længere tid, og mange af vores børn fik også lyst til at deltage fysisk aktivt ved at sætte billede på tavlen.
Vi fik igennem evalueringen øje på, at børnene havde brug at sidde på gulvet og holde morgensamling, hvor vi som voksne kunne være i børnehøjde, og børnene havde bedre forudsætninger for at være aktivt deltagende.
Da vi fortsat er i proces omkring indsamling af ny viden og data til vores udarbejdelse at læreplanen, vil vi fremadrettet have et øget fokus på, og en højere grad af inddragelse af forældrebestyrelsen.
Vi vil fremadrettet have et øget fokus på børneperspektiv, konflikthåndtering, leg gennem hele dagen, de voksnes rolle med hensyn til børnenes leg.
Vi er nu landet et godt sted med en stærk evalueringskultur, og ledelsen vil fortsat arbejde kontinuerligt med at evalueringskulturen fortsætter samt implementering af kvalitetsguiden.
Vi er i proces og indsamler fortsat ny viden og data, som vi på sigt vil få nedskrevet i vores styrket læreplan.