Forældresamarbejdet
Forskning viser også, at arbejdet med at understøtte forældre i at kunne bidrage aktivt til deres børns læring, har et væsentligt potentiale i forhold til at mindske betydningen af negativ social arv.
Forskning viser også, at arbejdet med at understøtte forældre i at kunne bidrage aktivt til deres børns læring, har et væsentligt potentiale i forhold til at mindske betydningen af negativ social arv.
I HLL-netværket er alle forældre medinddragede og betydningsfulde i arbejdet med deres børns læring, trivsel, udvikling og dannelse. Forældre mødes respektfuldt som aktive bidragsydere i udviklingen af læringsfællesskaber mellem hjem og dagtilbud.
Differentieret forældresamarbejde udgør et vigtigt fokus i Lyngby-Taarbæk Kommunes Kvalitetsguide. I HLL-netværket arbejder det pædagogiske personale derfor med en tilgang til forældresamarbejdet, som tager afsæt i den enkelte families mulighed for at støtte op om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Det pædagogiske personale agerer, alt efter den enkelte families behov, støttende og handleanvisende i samarbejdet.
I HLL-netværket bruges dagbøger og ugeplaner på Aula som et redskab til at understøtte den daglige kommunikation og dokumentation mellem institution og forældre. Her fremgår det, hvad børnene har lavet og hvorfor. Det fremgår, hvad den pædagogiske hensigt har været med aktiviteten, og hvad børnene har øvet/lært/trænet. Dagbogen kan endvidere være inspiration til aktiviteter i hjemmet, som understøtter barnets udvikling og læring.