Den pædagogiske læreplan
Der er udarbejdet en læreplan ud fra den styrkede læreplan
Der er udarbejdet en læreplan ud fra den styrkede læreplan
Pædagogisk profil:
Alle dagtilbud i Lyngby-Taarbæk Kommune skal arbejde ud fra det pædagogiske grundlag, som er lovbestemt og besluttet af Folketinget. Derudover skal dagtilbuddene også arbejde ud fra de fokusområder og prioriterede indsatser, som er specifikke og gældende i Lyngby-Taarbæk Kommune. Herunder er vist en oversigt over, hvilke strategier, politikker og arbejdsværktøjer/metoder, som er kommunens fokusområder og prioriterede indsatser.
Lyngby-Taarbæk Kommunes fokusområder og prioriterede indsatser
Alle dagtilbud i Danmark skal arbejde ud fra et fælles pædagogisk grundlag formuleret og udarbejdet af fagfolk på området. Det pædagogiske grundlag består af en række centrale elementer, som kendetegner den forståelse og tilgang, hvormed der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i Danmark.
De centrale elementer er:
I Børnehuset Grønnevej kommer det grundlæggende børnesyn til udtryk på følgende måde
I Børnehuset Grønnevej planlægger vi projekter og emner ud fra den styrket læreplan, og en dialog med den enkelte børnegruppe. Hvor ligger deres interesse på det givne tidspunkt og hvad er de optaget af. Herigennem sikrer vi at børnene oplever medbestemmelse, og at de den vej igennem kan føle demokrati og ejerskab af processen undervejs. Hos os er processen vigtigere og mere meningsfuld for børnenes læring, trivsel, udvikling og dannelse, end det færdige resultat.
Vi vil nu beskrive hvordan børnesyn kommer til udtryk i vores tre aktivitetsgrupper.
I Børnehuset Grønnevej arbejder vi med dannelse og børneperspektiv på følgende måde
Børnehuset Grønnevej understøtter udviklingen af både børnefællesskaber og sikrer det sociale rum, hvor det enkelte barn lærer og udvikler sig på følgende måde
Børnehuset Grønnevej understøtter udviklingen af både børnefællesskaber og sikrer det sociale rum, hvor det enkelte barn lærer og udvikler sig på følgende måde
Børnehuset Grønnevej understøtter udviklingen af både børnefællesskaber og sikrer det sociale rum, hvor det enkelte barn lærer og udvikler sig på følgende måde
Vi faciliterer og rammesætter forældresamarbejdet i Børnehuset Grønnevej på følgende måde
Det skal være rart, sjovt, omsorgsfuldt, udfordrende og stimulerende for børnene at komme i vuggestue og børnehave, og det er vores opgave at skabe rammerne for et sundt og godt børnemiljø, hvor børnenes trives og er i udvikling og læring.
Her er et par eksempler på, hvordan vi arbejder med at fremme et godt børnemiljø
I Børnehuset Grønnevej arbejder vi med det pædagogiske læringsmiljø på følgende måde
Vi vil her beskrive vores pædagogisk-didaktiske overvejelser bag vores tanker omkring leg, og det fysiske læringsmiljø
Beskrivelse af leg
I det kommende år vil vi have fokus på Børneinitierede lege og voksenstyrede lege:
Intentionen med børneinitierede lege:
Børnene øver sig i:
Det pædagogiske personales rolle er:
Hvilke læreplanstemaer indgår i denne leg?
Forældrene kan understøtte barnets udvikling ved:
Børnene øver sig i:
Det pædagogiske personales rolle er:
Hvilke læreplanstemaer indgår i denne rutine?
Forældrene kan understøtte barnets udvikling ved:
Det pædagogiske arbejde skal planlægges ud fra seks læreplanstemaer, som tilsammen rummer de forskellige kompetenceområder, som alle børn skal møde i dagtilbud. De seks læreplanstemaer skal være med til at sikre en alsidighed i den pædagogiske praksis.
De seks læreplanstemaer er:
I dagtilbudsloven er der også opsat nogle pædagogiske mål for hvert læreplanstema, som alle dagtilbud skal arbejde ud fra.
Herunder er de enkelte læreplanstemaer beskrevet samt de to tilhørende mål for hvert tema. Til sidst i mappen konkretiseres vores arbejde med læreplanerne.
Alsidig personlig udvikling drejer sig om den stadige udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder. Det forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse.
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale.
Det centrale for børns sprogtilegnelse er, at læringsmiljøet understøtter børns kommunikative og sproglige interaktioner med det pædagogiske personale. Det er ligeledes centralt, at det pædagogiske personale er bevidst om, at de fungerer som sproglige rollemodeller for børnene, og at børnene guides til at indgå i fællesskaber med andre børn.
Vi har en særlig opmærksomhed på vores flersproget børn og understøtter deres sprogtilegnelse i tæt samarbejde med vores to-sprogs konsulenter.
Pædagogiske mål for læreplanstemaet
Krop, sanser og bevægelse
Pædagogiske mål for læreplanstemaet
Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension.
Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også grundlag for arbejdet med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur.
Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, blandt andet gennem musik og dans, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet.
Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden.
Pædagogiske mål for læreplanstemaet
Børnene er i kontinuerlig udvikling. Det kræver at det pædagogiske personale hele tiden har øje for det enkelte barn, og barnets nærmeste udviklingszone. Det betyder også at vi tilrettelægger vores hverdag sådan, at der er plads til at inkludere alle børn. Det gør vi via:
Den pædagogiske bagdør (En pædagogisk bagdør betyder at vores aktiviteter kan rumme alle børn på egne præmisser).
Vi bestræber os på altid at være engagerede voksne, som kan vise børnene vejen samt inspirere dem. Vi ved at en vigtig forudsætning for at børnene vil og kan deltage på deres egne præmisser er, at have engagerede og motiverende voksne.
Anerkende og rumme alle barnets følelser. Her sætter vi ord på for barnet, for herigennem at sikre at barnet føler sig set og hørt og får følelsen af at være god nok som barnet er.
Eks:
I børnehuset Grønnevej har vi altid fokus på børnenes sociale fællesskab. Vi har øje for det samlede fællesskab, samt hvordan dette fungerer bedst muligt. Det opnår vi ved at lære børnene:
Dette gør vi især med skolestart for øje, i forhold til at gøre overgangen fra børnehave til sfo nemmere, da børnene har øvet sig i, at tro på at turde afprøve nye ting, samt håndtere udfordringer på deres vej.
I børnehuset Grønnevej lægger vi vægt på at børnene får så mange og forskellige erfaringer med sprog. Dette kan f.eks. ske i børneinitierede lege og andre meningsfulde aktiviteter med hinanden. Vi er opmærksomme på at se de børn, der ikke af sig selv indgår i samtaler, lege og aktiviteter. Her har vi særligt fokus på at de også kommer til at indgå i fællesskaber der understøtter deres kommunikative og sproglige udvikling.
Vi arbejder med at fremme børnenes sproglige udvikling ved at
Arbejde med dialogisk læsning som pædagogisk redskab. Via dialogisk læsning bliver børnene præsenteret for den samme bog flere gange, og herigennem skaber vi forudsigelighed og genkendelighed samtidig med at børnene udvikler sproget gennem visuelt at se teksten og lege med konkreterne, for til sidst at slutte af med rollespil.
Generelt arbejder hele børnehuset med sange og rim og remser, for at understøtte børnenes sproglige og melodiske udvikling.
I børnehuset Grønnevej ved vi at børn der bruger, udfordrer, eksperimentere, mærker og passer på deres krop, er i fysisk og psykisk trivsel. Det pædagogiske personale tilgodeser det enkelte barn, og tilpasser aktiviteterne efter barnets forudsætninger. Det betyder at vores læringsrum sikre at alle børn kan være med.
I børnehuset Grønnevej har vi flere forskellige læringsrum med plads til krop, sanser og bevægelse. Vi har legepladsen, kælderen, motorikrummet, fordybelsesrum, ture ud af huset mv.
Eksempel på højintensitets lege
Eksempel på hvordan vi arbejder med muskel-led sansen udover det som er beskrevet ovenfor:
Eksempel på hvordan vi arbejder med vestibulær sansen:
Eksempel på hvordan vi arbejder med taktilsansen: