Mad og måltider
I Spurvehuset sætter vi pris på madpakker og vægter, at måltidet skal være en hyggelig stund med plads til dialog
I Spurvehuset sætter vi pris på madpakker og vægter, at måltidet skal være en hyggelig stund med plads til dialog
Den aftalte kultur bliver drøftet og evalueret løbende i bestyrelsen og personalegruppen.
Børnene skal lære om, hvor maden kommer fra. Dette sker udover det vi snakker om i dagligdagen fx i forbindelse med når vi holder påskefrokoster og julefrokoster.
Hver stue holder, i forbindelse med højtiderne påske og jul, et frokost arrangement for stuens børn og personale. Her forbereder stuens børn en frokost ved, at hvert barn har medbragt noget tilbehør til frokosten hjemmefra.
I forbindelse med forberedelserne til arrangementerne, taler vi med børnene om:
Derudover bruger vi pædagogisk naturens frugter, når vi er i haven og i skoven. Det vil sige, at børnene efter aftale med de voksne må smage og spise af de frugter vi har i haven og når vi er i skoven. F.eks. Går vi i efteråret plukker vi æbler og laver måske æblemost el. æblegrød deraf.
Rækkefølge