Gå til hovedindhold
Du er her:

Om Børnehuset Fuglsang

Her kan du finde oplysninger om åbningstider, lukkedage mv.

Børnetal og størrelse

Fuglsang er et integreret dagtilbud med to bygninger ved siden af hinanden. Der er 36 vuggestuebørn fordelt på tre stuer i Øst og 60 børnehavepladser fordelt på tre stuer i Vest. Vi bor tæt ved Virum station, parker, legepladser, gadekær og Geels skov. Opdeling kan skabe rammer hvor stuer og legepladser, er tilpasset barnets udvikling

Åbningstider

Mandag til torsdag: 7.00-17.00

Fredag: 7.00-16.00

Lukkedage i året

Forældrebestyrelsen placerer, i samarbejde med ledelsen fem lukkedage årligt på dage, hvor vi i forvejen forventer et lavt fremmøde. Ud over dette holder dagtilbud i Lyngby-Taarbæk lukket grundlovsdag samt den 24. og 31. december.

Årshjul

Vi arbejder efter et årshjul, hvor året er opdelt i fokusområder for både børn og voksne. Temaerne er bygget op omkring årets gang, traditioner og vores pædagogiske læreplan.

Netværksledelse:

Fuglsang er en del af ledernetværket VSN (Virum, Sorgenfri netværk)

Traditioner i Fuglsang

I Fuglsang mener vi, at traditioner skaber genkendelsesglæde og danner grundlag for at bygge ovenpå gode erfaringer eller skabe nye, hvis noget sidste år synes at have været lidt farligt eller svært.

Traditioner binder vuggestuen og børnehaven sammen og signalerer årstidernes skifte. Herunder kan du læse mere om et udvalg af vores traditioner.

Traditioner

  • Nytårstaffel

    Vi skyder det nye år i gang med en fest. Vi laver pynt og nytårshatte i dagene op til, og på selve dagen, laver vi mad sammen og spiser på vores stue, som vi har pyntet festligt op. Vi vil gerne vise børnene glæden ved det sociale måltid og fejringen af fællesskabet.

  • Fastelavn

    Vi fejrer fastelavn i både vuggestuen og børnehaven. Alle børn der har lyst møder op i udklædningstøj og slår katten af tønden. De ældste på rigtige tønder, de yngste på papirsposer og paptønder. I tønden er der sjove klistermærker, som vi sætter på madkasserne. De kan over de næste uger huske os alle på den dejlige og sjove dag, vi havde sammen og det giver masser af samtaleemner i frokostgrupperne

  • Sommerfester

    I Fuglsang har vi to sommerfester.

    Hos de mindste i Øst er sommerfesten tilpasset netop deres behov. Forældrene kommer om eftermiddagen med en blomst, som de sammen med barnet planter på legepladsen. Bagefter leger og hygger vi os sammen. Inden vi går hjem, griller vi pølser til hele familien, så man ikke skal sørge for aftensmad, når man kommer hjem med de trætte små. Vi slutter kl. 18 før de mindste bliver for trætte, så alle kan få en god oplevelse og afslutning af dagen.

    I Vesthuset er børnene blevet større, og der kommer fart på festen, som involverer hele huset.

    Forældrene medbringer mad til stuens buffet, og efter vi har spist, har de voksne lavet boder på legepladsen. Her kan man sammen med forældrene prøve alle mulige sjove aktiviteter. Børnene er i perioden op til festen inddraget i boderne og husets udsmykning. Vi slutter kl. 19:30.

  • Skumring og Lucia

    Når vinteren og mørket kommer, er det tid til at tænde lys i mørket.

    Hos de mindste i Øst inviterer vi alle forældre til skumringseftermiddag. Vi spiser boller, laver lygter, tænder lys, synger sange i skumringen og hygger os sammen.

    I Vest er Luciadagen for alle børn. De yngste børnehavebørn har et stjerneoptog. De laver stjerner, synger stjernesang og øver sig i at gå på en række. De mellemste har Lanterneoptog. De laver lanterner og øver sig så småt i at følges to og to. De ældste børn går Lucia. De skal øve sig i at følges i takt, have hvidt tøj på og selvfølgelig lys i hænderne.

    Det er en magisk eftermiddag i mørket på legepladsen, hvor vi efter optogene får varm kakao og boller.

  • Julen i Fuglsang

    I juletiden flytter nisserne ind på alle stuer. I vuggestuen fortæller de historier, synger sange og kan søreme også nogle gange trylle frugt frem. Hver dag vender et barn en ny julekugle på træet og frem kommer en julesang, vi skal synge. Vi synger de samme sange flere gange, for på den måde, lærer børnene at genkende sangen og få mulighed for at deltage aktivt. Hver mandag synger alle stuer sammen og tænder lys i adventskransen.

    I Vest er nisserne mere modige. Her vil de gerne med børnene hjem på besøg og høre mere om, hvordan der ser ud hos menneskene. Hvilken tandbørste har Sofie, og hvad mon Asger spiser til aftensmad? Når nisserne kommer tilbage, deler de sammen med børnene en masse viden om traditioner, forskelligheder og hvor ens vi alligevel er.

    Alle børn i Fuglsang laver hemmeligheder til forældrene i julen. Vi laver den samme hemmelighed hvert år, og når man har gået hos os i fem år, kan man se den kæmpe udvikling der har været i deres tegneudvikling. Vi tager selvfølgelig også ud og finder julemanden, tager på nisseløb og meget andet.

  • Overgange i barnets liv

    Børnehavestart

    Børnehavestart er en særlig dag i Fuglsang. I dagene op til har vuggestuen forberedt børnene ved at komme på besøg i børnehaven, set på billeder og talt om huset. Når tiden nærmer sig, får børnene besøg af de voksne fra deres kommende stue i Vest. Sammen laver de familiehuse med billeder af barnets familie, som hænges op på den nye stue.

    Den dag man skal starte i børnehave, skal man afleveres for sidste gang i Øst. Om formiddagen bliver man hentet af sine nye stuevenner i børnehaven, der danner en flagallé på vejen over til børnehaven.

    Lige så overvældende dén dag kan være for de nye små børnehavebørn, ligeså vigtigt er den, når man næste gang, er den, der skal hente små nye børnehavebørn. Så kan man rigtig mærke, man er blevet stor.

    Skolestart

    Uglerne er de ældste børn i Fuglsang. De har, ud over de fælles, også deres egne traditioner. De holder blandt andet diskofest efter lukketid, kommer på besøg på skolerne og har Ugledage kun for dem. Den sidste dag de er hos os, holder vi selvfølgelig dimission med diplomer og taler

  • Science i Fuglsang

    I Fuglsang arbejder vi bevidst med at være undersøgende og nysgerrige på vores omverden. Vi kalder det science. Det betyder, at vi lægger vægt på, at børnene selv er aktivt deltagende i at være undersøgende og nysgerrige på det, de møder. På alt fra dyreliv til naturfænomener og menneskeskabte konstruktioner.

    Science betyder ikke, at vi underviser børnene, men vi øver os i sammen at være undersøgende og undrende:  ”Prøv lige at se denne her. Hvor mon den bor? kan vi finde flere af den slags? hvad sker der mon, hvis vi gør sådan her?” Det er ikke vigtigt at kende svaret, det er vigtigt at have lyst til at eksperimentere.

    Metoderne til science er her altid, men en gang imellem lægger vi et forløb med særligt science fokus, for at minde os om, hvor vigtigt det også er.