Gå til hovedindhold
Du er her:

Mad og måltider

Græshoppens mad og måltids politik

Måltid i Idrætsbørnehuset Græshoppen

Mad

J.f. lygnby RTårbæks mad og måltidspolitik:

I en sund kost til børn og unge er der kun lidt plads til produkter, som ikke bidrager med andet end ”tom energi”. Der er risiko for, at fødevarer uden tilstrækkelig sund næring tager pladsen op for sundere madvarer

Det betyder, at Lyngby-Taarbæk Kommune opfordrer til

▪ at der i kommunens dagtilbud og skoler (herunder SFO og klub) ikke serveres eller sælges slik, kage, sodavand og saftevand, medmindre dagtilbuddet/skolen har besluttet, at der ved særlige lejligheder kan serveres disse produkter i begrænset omfang.

▪ at det som udgangspunkt er forældrene, der disponerer over råderummet for de ”tomme kalorier”

Alle kender sikkert kostrådene. Fødevarestyrelsens 10 kostråd gælder også børn, men det kan være svært at navigere i rådene, fordi medierne også bringer andre (og måske mere interessante) historier om hvilken mad der er sund for os og vores børn. Grundlæggende har aktive børn brug for nok energi dagen igennem, og det måske vigtigste råd er at spise varieret. Så er man nemlig sikker på at få dækket næringsbehovet.

De fleste (små) børn kan heldigvis ikke lade være med at bevæge sig – de udforsker kroppens muligheder helt uden opmuntring fra voksne. Aktivitetsniveauet stiller krav til den mad børnene får serveret i løbet af dagen, og der er efterhånden mange holdninger til hvad sund mad er. Børnene spiser hvad de voksne spiser, og de lærer af voksnes holdninger til sundhed, krop og mad.

Måltid

”Måltid handler om at børnene kan få noget at spise og om den ernæringsmæssige kvalitet af maden og i hvilke udstrækning maden understøtter børnenes fysiske sundhed. Men måltiden handler også om at spise sammen og samvær om maden, hvor der skabes forbindelser og, relationer og sociale fællesskaber mellem mennesker. Det handler også om at bruge sine sanser og mærke, hvornår man er sulten og tørstig og om at smage, lugte, rør og se forskellige fødevarer, lige som det handler om at samtale med børnene om maden, og hvor den kommer fra- og så alt det andet, som børnene er optaget af.” Søren Smidt

Rutiner omkring måltid i vuggestue

For at kunne guide børnene bedst muligt gennem dagen bruger vi piktogrammer. Måltiderne bliver også vist på piktogrammer. Vi vasker hænder før hvert måltid. Børnene er så vidt så muligt med til at hjælpe ved afhentning af madpakker, kopper og kander. De hjælper også med at dele madpakker til deres venner. Vi synger en sang for at markere at måltiden starter.

Måltids sang

Drenge og Piger

Vi sidder og venter, maven er sulten, halsen er tørstig

Men først skal vi vise at vi kan sidde helt i ro.

Drenge og piger

Vi sidder og venter maven er sulten og halsen er tørstig.

Nu skal vi spise, men først må vi vise at vi kan sidde helt i ro.

VÆRSGOD!!!

Vi har efter forskellige pædagogiske overvejelser valgt at hav faste pladser for vuggestuebørn ved frokosten. Ved formiddags og eftermiddagsmåltidet er der frit valg af pladser. De børn som har behov for en fast plads, der fast holdes den faste plads.

Efter spisning stiller børnene selv deres madpakker i kassen og går med deres hægesmæk hen til vasketøjskurv. I Græshoppen har vi ikke madordning og derfor spiser børnene deres medbragte madpakker. I forhold til vores Pædagogiske Idræts profil arbejder vi med børnenes kropslig selvhjulpenhed, så børnene åbner selv deres madpakker og hælder vand op i deres kop. Vi opfordrer også forældre til at pakke banan, ostehaps eller frugtstang halvt ud så børnene kan selv prøver at pakke den helt ud.



Rutiner omkring måltid i børnehave

For at kunne guide børnene bedst muligt gennem dagen bruger vi piktogrammer. Måltiderne bliver også vist på piktogrammer. Vi vasker hænder før hvert måltid. Børnene er så vidt så muligt med til at hjælpe ved afhentning af madpakker, kopper og kander. De hjælper også med at dele madpakker til deres venner. Vi synger en sang for at markere at måltiden starter.

bord med en voksen som vært.

For at skabe de bedste rammer for måltiden har vi valgt at have en af voksne som vært. Den voksen sidder under hele måltiden ved sit bord og de andre voksne står for de praktiske gøremål.

I Græshoppen ser vi måltiden som en pædagogisk rutine, hvor der er mulighed for at styrke børnenes sociale kompetencer. De får også dækket deres fysisk behov, benzin på børne motoren, som består af mad og drikke. Måltiden giver barnet mulighed for at lærer at være en del af et fællesskab, men også får styrket dig og mig relationen med vennerne og de voksne.

Måltiden er også, hvor der øves mestring af nye kompetencer som mad mod/nysgerrighed igennem social dialog, sprog stimulering, sanse stimulering hvordan dufter maden.

Øve grov, fin motorik og muskel hukommelse igennem at vaske hænder, åbne og lukke madpakkerne, hælde vand op i kop fra kande, pakke mad ud fx madpapir eller små bøtter

 

Mad til særlige anledninger

  • Fest/ Højtider

    I Græshoppen er chips, slik, flødeboller, saftevand, juice, glasur og kager med stort sukkerindhold ikke tilladt. Undtagelsen er fester, hvor Græshoppen holder fast i sine traditioner.

    Ved følgende traditioner serveres der følgende: 

    Luciadag

    Luciaboller (som børnene har været med til at bage), brunkager og pebernødder. Her vil der desuden også blive serveret clementiner, så I forældre selv har mulighed for at bestemme hvad jeres barn skal have. 

    Risengrødsdag

    En gang i december måned bliver der til frokost serveret risengrød med kanelsukker og smørklat.

    Ture i december 

    Vi kan få pebernødder af julemanden, fx hvis vi er på tur i december og møder ham.

    Samling i vuggestue og børnehaven 

    Der kan blive serveret et begrænset antal pebernødder for børnene ved deres samling i december måned.

    Fastelavn

    Vi holder fastelavn med børnene, hvor der kan være figenstænger, clementiner eller popcorn i tønden. Til eftermiddagsmad får alle børn serveret en fastelavnsbolle med creme, men dog uden glasur.

    Sommerfest

    Til vores årlige sommerfest bager I forældre kager.

  • Fødselsdage og afslutninger

    Vi holder gerne fødselsdag og afslutninger sammen med børnene. Hvis I ønsker at bidrage til fødselsdagen/afslutningen, skal det medbragte generelt være uden sukker. Tænk i alternativer fx frugtspyd, frugtsalat eller noget brød, det er dog tilladt at bage en portion boller med begrænset sukker. 

    Hvis du som forælder er i tvivl om hvad I må medbringe i institutionen, da spørg personalet på dit barns stue.

    Børnehavebørn har mulighed for at invitere til fødselsdag hjemme, såfremt personalet har ressourcer til dette. Alle forældre opfordres til at have Græshoppens guidelines i tankerne, når de tilbereder mad til børnene selvom det er derhjemme.

    Skulle I have nogle spørgsmål vedrørende Græshoppens måltidspolitik er I altid velkomne til at kontakte os.