Gå til hovedindhold
Du er her:

Forældresamarbejdet

Tillid, tryghed, ærlighed og åbenhed er væsentligt i samarbejdet med forældrene, da det er forældrenes tryghed, børnene hviler i

Forældresamarbejdet
Forældresamarbejdet
  • I mange år har vi arbejdet med at bygge børnehaven op til det, den er i dag. Som selvejende institution med en forældrebestyrelse som arbejdsgiver har vi skabt en kultur med en høj grad af forældreengagement. Forældrene har gennem årene været med til at påtage sig ansvar for de overordnede forhold såvel som for praktiske gøremål i hus og have.
  • De fleste forældre har valgt børnehaven, efter at de har taget stilling til vores mål og metoder. Det er et godt samarbejdsgrundlag at starte på. Når forældrene er trygge ved børnehaven, glider denne følelse ned i barnet, og barnet vil meget hurtigt vokse ind i børnehaven åbent og tillidsfuldt.
  • Den ene halvdel af barnets barndom tilbringes i børnehaven. Hele personlighedsdannelsen sker i disse vigtige år. Vi skal føje barnets to verdener sammen, børnehaven og hjemmet, til en helhed for barnet.
  • Vi ønsker, at forældrene betragter os som samarbejdspartnere og bruger os til både store og små spørgsmål vedrørende barnet. Med det indgående kendskab vi får til børnene, bliver vi vigtige personer i deres barndom.
  • Samarbejdet
    • Samarbejdet starter allerede, når forældrene har fået en plads i børnehaven, og vi sender vores velkomstbrev. De nye børn og forældre bliver bl.a. opfordret til at komme i børnehaven, se sig lidt omkring, lege, fornemme stemningen og tale med andre børn, forældre og personalet.
    • Derudover afholdes en opstartssamtale.
    • Når først barnet er startet, er den daglige kontakt morgen og aften væsentlig. Vi afholder endvidere en forældresamtale, mindst én gang om året af ca.½ times varighed.
    • Samtalen foregår med barnets pædagog. Her taler vi barnets trivsel og udvikling og uddyber vores kendskab til hinanden.
  • Forældremøder
    • 1-2 gange om året holder vi forældremøder for den samlede forældregruppe.
    • Det første møde afholdes i maj måned for alle nye forældre, hvor børnehavens pædagogik introduceres. I juni måned afholdes forældremøde med valg til bestyrelsen.
    • Her aflægger bestyrelsesformanden beretning fra det forgangne år. Desuden fortælles der om Brede Børnehaves Forældrefond og muligheden for at melde sig til den.
    • Aftenen afsluttes med stueforældremøde. Her tager vi et overblik over, hvordan børnene befinder sig i gruppen. V
    • i introducerer planer for året, laver aftaler om, hvordan vi vil holde børnenes fødselsdage, fællesspisninger o.l.
    • I løbet af året vælger vi sommetider at afholde stueforældremøder for grupperne enkeltvis. Her tager vi igen et overblik over, hvordan børnegruppens trivsel og hvordan deres indbyrdes relationer er - eller tager udgangspunkt i en aktuel udfordring.

     

  • Traditioner
    • Vi har tradition for at tage på koloni med de ældste børn i 4 dage.
    • Her får børnene en oplevelse af at være væk hjemmefra i en tryg kontekst, hvor der er plads til både glæde, sjove oplevelser, men også savn.
    • Kolonien bidrager til at styrke børnenes selvstændighed, deres relationer til børn og voksne og deres gå-på-mod. Vi forbereder børnene grundigt og afholder et koloniforældremøde.
    • Vi holder blandt andet Sommerfest, Høstfest, Lanternefest, Adventsspiral, Luciafest, Bedsteforældredag med påskeklip, teaterforestillinger og arbejdslørdag, hvor forældre og søskende er inviteret.
    • Vores årstidsfester har stor betydning for fællesskab, kultur og samarbejde.
  • Opslagstavlerne
    • Opslagstavlerne bliver brugt til meddelelser, både fællestavlen ved Legestuen og de enkelte stuers tavler.
    • Her findes oversigt over gruppernes ugerytmer, planer for den nærmeste fremtid samt dagbogskalender med kort nyt om dagens gøremål.
    • Desuden uddeles sedler til det enkelte barn om aktuelle gøremål, nyheder, beskeder o.l.
    • En del information kommer på mail, men f.eks. materiale omkring årstidsfesterne har vi bevidst valgt at hænge op på børnenes pladser, så de bliver involveret på den måde.
  • Forældre er velkomne
    • Forældrene er meget velkomne til at deltage i vores hverdag.
    • Enten ved at være med i Rundkredsen om morgenen eller bruge en fridag sammen med sit barn i børnehaven.