Gå til hovedindhold
Du er her:

Mad og måltider

Der er ingen madordning – Madkultur og vores principper

Der er mange elementer i DET GODE BØRNELIV; tryghed, relationer, eventyr, fantasi og ikke mindst sanselighed med krop, bevægelse, søvn og MAD

  • Det at mærke sig selv, at lære sig selv at kende, at mærke egne og andres behov: sult – tørst, kulde – varme.
  • Udover de 3 faste måltider: morgenmad, frokost og frugt giver vi børnene mulighed for at følge og mærke egne behov.
  • De æstetiske rammer for måltiderne er også betydningsfulde.
  • Nydning, sansning, smag, nærvær, samvær og fællesskab i smukke omgivelser. Det betyder at vi spiser ved små borde med en voksen ved hvert. Bordene er dækket med duge i årstidens farver, hvide tallerkener og glas og små kander som børnene kan hælde af.
  • I de pædagogiske måltider i forbindelse med traditioner eller særlige temaer er børnene medskabere af måltiderne. Der bliver snittet, hakket, skyllet, revet, skrællet, duftet, smagt og dækket borde.
  • Vi kan skifte rammer til måltiderne; mad ved bålet, skovtur på tæppet m.m.
  • Dette er for at dele Prinsessehøj’ værdier omkring de eksisterende vilkår omkring måltider.

Kostpolitik og særlige traditioner

  • Kostpolitik

    Kostpolitikken tager udgangspunkt i kostpolitikken fra 2009, som blev udarbejdet af bestyrelsen, medarbejdere samt forældre på baggrund af fødevarestyrelsens anbefalinger, det gode børneliv i Børnehuset Prinsessehøj samt de æstetiske, menneskevenlige lærings – og trivselsrum.

    I det gode børneliv, er det mange perspektiver, såsom: Tryghed, relationer, eventyr, fantasi, nysgerrighed, eksperimenterende og ikke mindst sanseligheden med krop og bevægelse, søvn og mad.

    Det at mærke sig selv, at lære sig selv at kende, at mærke egen og andres behov ift. sult, tørst, kulde, varme, træt og energifuld er også en del af det gode børneliv i børnehuset Prinsessehøj

    Udover de tre fastlagte måltider; Morgenmad, frokost og frugt, giver vi børnene mulighed for at mærke og følge egne behov. Det betyder, at barnet spiser, når det er sultent og drikker, når tørsten melder sig. Dette betyder endvidere også, at barnet spiser det fra madpakken, som tiltaler sanserne mest.

  • Råderum

    Fødevarestyrelsen bruger begrebet ”råderum”, som betyder, hvor mange tomme kalorier der dagligt er plads til, at vi spiser, uden at det tager pladsen fra den nødvendige sunde mad og påvirker vores almene sundhed – Jo yngre vi er, des mindre er råderummet – For børn mellem nul til seks år er råderummet begrænset til 300 KJ.

    Råderummet i denne alder defineres således: en dags råderum er brugt op, når barnet har drukket et stort glas saft eller frugtjuice. Et stykke kage svarer til fire dages råderum.

    I børnehaven serverer vi til morgenmaden havregryn med mælk og frisk frugt – I ny og næ nyder vi godt af hjemmebagte boller med smør samt hjemmelavet syltetøj fra familierne. I vuggestuen spiser børnene af deres madkasser om formiddagen.

    Til frokost serverer vi vand i små kander til de medbragte madpakker

    Til frugt serverer vi vand og rugbrød med smør – tilbehøret er frugt og grønt via forældrefrugtordningen.

    Forældrene medbringer økologisk frugt, så vidt det er muligt!

    Hver uge er der to familier der har frugt med til hele huset.

  • Rammer ved måltidet

    De æstetiske rammer for måltiderne er også betydningsfulde. Nydning, sansning, smag, nærvær, samvær og fællesskab i smukke omgivelser. Det betyder, at vi til morgenmad/formiddagsmad og frokost spiser ved små borde med en voksen ved hvert bord. Bordene er dækket med duge i årstidernes farver, hvide tallerkener, glas og små kander – som børnene selv kan hælde af. Børnene skal have en oplevelse af fællesskab. Hvor der kan snakkes, grines og nydes.

    Rammerne omkring frugtmåltidet følger årstiden, så vidt det er muligt, det kan foregå både indenfor og i haven.

    Som udgangspunkt handler vi altid økologisk.

  • Traditioner

    I forbindelse med årstidernes traditionelle måltider – fastelavn, påske, jul, lygtefest, lucia samt ved pædagogiske indsatsområder – bl.a. storyline forløbet, er børnene medskabere af det æstetisk måltid. Børnene samler, handler, snitter, vasker, hakker, river, skræller, dufter, smager, dækker og pynter bordene.

    Vi er opmærksomme på at skifte rammerne og prøve nyt til måltiderne, det være sig, mad over bålet, skovtur på tæpper m.m.

    I vores forhave kan vi se, dufte, mærke, smage, spise, eksperimentere med at så, vande, plante, måle, luge og være nysgerrige. Vi har hindbær, blåbær, stikkelsbær, hyldeblomster og bær, rabarber, jordbær, ramsløg, mynte, citronmelisse, persille, dild purløg, hvidløg, løvstikke, bødeblade, hjulkrone, tallerkensmækkere, hornviol, æbletræer.

    At være sansende og nysgerrig er en del af DET GODE BØRNELIV i Børnehuset Prinsessehøj.

  • Fødselsdage i Børnehuset Prinsessehøj og hjemme

    Hjemmefødselsdage afholdes om formiddagen – dette kan bestå af hjemmelavet frokost, fx pasta med kødsovs, lasagne, pitabrød med fyld, pizza, frikadeller med grove boller, kødboller i karry, eller grove boller eller rugbrød med pålæg. Det er en god ide at servere grøntsagsstænger til, da vores børn bruger meget energi i løbet af dagen.

    Der kan også medbringes egne madpakker, som suppleres med lidt lækkert bagefter.

    Ideer til dessert kan være fx smoothies, frugt, boller med smør eller pålæg, figenstænger, ostehaps m.m. Disse ting kan også bruges som en skat ved evt. skattejagt.

    Frugt kan meget enkelt gøres festligt, og vores børn elsker det.

    Fødselsdage i Børnehuset Prinsessehøj kan fx bestå af samme lækkerier – dog skal en evt. hjemmelavet frokost tilberedes i huset.

    Dog ingen slik, sodavand eller saftevand – både hjemme og i huset.

    Vores vigtigste værdi omkring fødselsdage er, at fødselsdagsbarnet er i centrum og føler sig fejret. Vi har nogle traditioner, hvor barnet er i centrum og bliver sunget for, og hvor sangene gøre s personlige.

    Hver uge er der to familier der har frugt med til hele huset.

  • Familiefester

    Til familiefester i Børnehuset Prinsessehøj nyder vi enten vores mad eller familiernes gode mad og børnene drikker vand i forhold til det ligeværdige samarbejde inviterer vi til dialog omkring kost, til fest og hverdag.

  • Eksempel på en fødselsdag i børnehaven

    3-års fødselsdag blev fejret der hjemme

    Her inviterede  vi "de store" børn fra vuggestuen til at komme om formiddagen. Sammen med to voksne kom 8-9 børn, og vi startede med leg i haven. Efter en stund gik vi indenfor, hvor der var færdigsmurte boller med diverse på (smør, spegepølse, leverpostej, mv.). Og i koppen fik de mælk eller vand. Alle sat på et stort tæppe på gulvet. Som ekstra hygge var der daddel/figen-kage, men de hjemmebagte boller var nok vel så gode. Bagefter var det ud i haven igen en lille tur, inden vi sagde farvel til de andre børn. B og begge os voksne var hjemme hele dagen, så vi havde god tid til at hygge sammen før og efter besøget. Og selv om det var marts måned var det rigtigt fint at være udenfor i haven. 

    Til 4-års fødselsdag gik vi for fejring i børnehaven.

    Far havde igen lavet hjemmelavede boller (med og uden kerner...), og sammen med med lidt smør kom mor+boller en tur ned i børnehaven hvor der var hyggestund i nærværsgruppen i ca. 45 min. Rigtig hyggelig, og for fødselaren var det vel vigtigste at sidde på stol og blive sunget for!