Dagligdagen
Hverdagen bærer i høj grad præg af rutiner. Rutiner, som gentager sig op til 4 gange dagligt.
Hverdagen bærer i høj grad præg af rutiner. Rutiner, som gentager sig op til 4 gange dagligt.
Rutiner forstår vi som måltider, bleskift, samling, putning osv. Særligt vuggestuebørn trives i et miljø med en høj grad af genkendelse og medbestemmelse.
Det er vores mål at det enkelte barn oplever ovenstående særligt gennem rutinerne.
Hver dag har vi planlagte aktiviteter, som tager udgangspunkt i et bestemt tema. Vi arbejder typisk med det samme tema i 4-6 uger. Læringen og fokus på temaet strækker sig over hele dagen.
Det er vigtigt for os, at vi har en pædagogisk planlagt hverdag. En planlægning som sætter rammen. Ramme skal være fleksibel så den kan tilpasses til børnegruppen og det enkelte barn.
Flere gange om dagen har vi åbne døre, så børnene kan bevæge sig rundt i huset og fordybe sig, hvor de finder interesse og gå på opdagelse der, hvor de er mest nysgerrige. På denne måde danner børnene også relationer til børn og voksne på de andre stuer.
Vi har en overordnet struktur, som tilpasses det enkelte barns soverytme og spiserytme.
De fleste børn sover to gange om dagen, når de starter i vuggestuen, formiddag og eftermiddag. De lidt ældre børn sover én gang, typisk mellem kl. 11.30/12.00. 14.00/15.00.