Gå til hovedindhold
Du er her:

Dagligdagen i vuggestuen

Vi har en vision om at alle børn skal have en ven

Dagligdagen i vuggestuen

Vi arbejder med små børnegrupper. Det betyder, at vi bruger vores pædagogiske planlægningsmøder til at gennemgå alle børns trivsel og udvikling.

Børnene inddeles i legegrupper, med afsæt i venskaber. Børn der ikke af sig selv er hurtige til at danne venskaber, får hjælp af de voksne til at komme ind i en

Livet i vuggestuen handler især om faste rutiner

  • De helt små børn har brug for hjælp til de basale ting i hverdagen. De skal have hjælp til måltider, bleskift, tøj mv. Den pædagogiske opgave er at understøtte børnene i, at øve sig i alt dette. Så det kan se ud som om de voksne bare løser rutinearbejde i vuggestuen, men i virkeligheden gør de et meget vigtigt pædagogisk arbejde – nemlig at hjælpe børnene til at kunne klare ting selv.
  • Når børn opmuntres til at prøve selv, så vokser selvværdsfølelsen. Når børnene på et tidspunkt klarer noget af det selv, så vokser selvtilliden.
  • Børn som har selvværd og selvtillid, er robuste børn. De klarer bedre de små udfordringer i hverdagen, som at acceptere et nej, eller forhandle sig til en rolle i legen. De har lettere adgang til at danne venskaber. Robusthed hjælper barnet til bedre at kunne lege og lære.

Dagen i vuggestuen

  • I vuggestuen serverer vi lidt morgenmad klokken 8, herefter er der bleskift. Kl. 9:15 er der samling, hvor børnene forberedes på dagen i dag. Formiddagen er fri til leg, ture og aktiviteter i små grupper, og 10:30 er der frokost.
  • Herefter er der bleskift og middagslur. Alle børn sover ikke samtidig, så der vil ofte være vågne børn i middagsstunden.
  • Omkring kl. 14 er der eftermiddagsmad.
  • Sidst på dagen samles de børn der hentes sent, enten ude eller på en af stuerne.
  • 16:45 ankommer de sidste forældre for at hente, og når klokken er 17 lukker børnehuset, og personalet har fri.