Den pædagogiske læreplan
Hvis alle børn skal behandles ens, skal de behandles forskelligt
Hvis alle børn skal behandles ens, skal de behandles forskelligt
Vi har i fællesskab med vores netværk BV-netværket lavet en beskrivelse af de værdier, som er vores fælles arbejdsgrundlag.
Herefter har de 7 institutioner i netværket, hver især udfyldt de områder som kendetegner egen institution.
Den Pædagogiske læreplan for Børnehuset Troldebo kan rekvireres i fuld længde (pdf-fil) på e-mail: troldebo@ltk.dk
”Hvis alle børn skal behandles ens, skal de behandles forskelligt.”
I Børnehuset Troldebo arbejder vi med dannelse og børneperspektiv på følgende måde:
I Børnehuset Troldebo understøtter og sikrer vi børnenes leg på følgende måde:
I Børnehuset Troldebo forstår og arbejder vi med læring på følgende måde:
Sådan understøtter Børnehuset Troldebo, udviklingen af både børnefællesskaber og sikrer det sociale rum, hvor det enkelte barn lærer og udvikler sig:
Sådan arbejder vi med børn i udsatte positioner:
Børn der ikke udvikler sig alderssvarende og/eller som af en eller anden grund ikke trives i deres miljø, tager vi hånd om ud fra det enkelte barns behov.
Det kan f.eks. være:
Sådan organiserer og tilrettelægger vi det pædagogiske læringsmiljø, så det også tilgodeser og understøtter børn i udsatte positioner:
Sådan etablerer vi i Troldebo et pædagogisk læringsmiljø for de store børnehavebørn, der skaber sammenhæng til børnehaveklassen.
Vi vil her beskrive vores pædagogisk-didaktiske overvejelser bag nogle af vores rutiner, omkring leg og det fysiske læringsmiljø:
Beskrivelse af rutiner:
Vores fokus i hele Troldebo ligger på robusthed, det gør det i alle vores rutiner.
I det kommende år vil vi have fokus på følgende to rutiner:
Garderoben
Intentionen med selvhjulpenhed i garderoben er, at børnene lærer at tage deres tøj af og på selv. Det giver børnene en stolthed selv at kunne mestre tingene uden voksenhjælp.
Målet med rutinen er, at der er en rød tråd gennem hele huset fra vuggestue til børnehave.
Børnene øver sig i:
Det pædagogiske personales rolle er:
Hvilke læreplanstemaer indgår i denne rutine?
Forældrene kan understøtte barnets udvikling ved:
Måltidet
Intentionen med selvhjulpenhed i måltidet er at gøre børnene selvstændige.
Børnene øver sig i:
Det pædagogiske personales rolle er:
Hvilke læreplanstemaer indgår i denne rutine?
Forældrene kan understøtte barnets udvikling ved:
I Børnehuset Troldebo planlægger vi de pædagogiske aktiviter ud fra et overordnet tema, som er fælles i Troldebo.
Pædagogerne tilrettelægger et forløb ud fra den strukturerede læreplan og ud fra hvilke behov børnene har i de enkelte aldersgrupper.
Vi arbejder med den styrkede læreplan ud fra et overordnet tema.
Pædagogerne tilrettelægger et forløb ud fra den strukturerede læreplan og ud fra hvilke behov, børnene har i de enkelte aldersgrupper.